Reklama na Facebooku krok po kroku, to kompletna instrukcja, która coraz częściej staje się potrzebna. Ciągłe ograniczanie zasięgów organicznych przez Facebook wpływa na wyniki biznesowe. Dlatego jedyną opcją jest stworzenie skutecznej reklamy.
Za chwilę dowiesz się, jak skutecznie rozwiązać ten problem.
Krok 1 – Tworzenie reklamy
Po wejściu w menadżera reklam w środkowej części ekranu po lewej stronie wybierz zielony przycisk ,,Utwórz”.
Następnie wybierz cel reklamy. I tutaj musisz pamiętać o ważnej rzeczy. Kampanie na Facebooku powinny być krótkoterminowe, ponieważ Twoi odbiorcy ciągle się zmieniają i ich cele także. Jeśli widzisz, że reklama zaczyna coraz gorzej działać, to nie wahaj się i ją zmień! Masz do wyboru trzy kategorie, w których znajduje się tam jedenaście celów kampanii marketingowej:
Świadomość – grupa reklam, którą możesz skierować do osób, które chcesz zainteresować swoim produktem, zwiększyć rozpoznawalność marki w internecie. Wyróżniamy tu 2 cele reklamowe:
- Rozpoznawalność marki – cel nastawiony na zwiększenie świadomości o istnieniu Twojej marki wśród osób, które prawdopodobnie będą nią zainteresowane.
- Zasięg – cel nastawiony na wyświetlenie Twojej reklamy jak największej liczbie osób.
Wskazówka 1 – z mojego doświadczenia wynika, że znacznie lepsze efekty biznesowe osiąga się stosując cel zasięgowy z częstotliwością wyświetlania kreacji 1x/7 dni niż poprzez cel rozpoznawalność marki. Facebook nie optymalizuje wyświetlania reklam pod kątem konkretnego zachowania internauty, tylko wyświetla je możliwie największej grupie osób z Twojej grupy docelowej. Dzięki temu będziesz mieć szansę sprawdzić, które kreacje są naprawdę dobre. Dodatkowo możesz zbudować zainteresowanie Twoją ofertą wśród wielu ludzi i przenieść ich do grup remarketingowych, gdzie zwiększysz częstotliwość spotkania się z Twoją marką.
Działania – grupa reklam, którą możesz skierować do osób, które są już zainteresowane Twoją marką, ale będą skłonni dowiedzieć się więcej i zareagować na to, co prezentujesz. W tej kategorii wyróżniamy 6 różnych celów reklamowych:
- ruch – przekierowanie zainteresowanych osób do innego miejsca, na przykład na Twoją stronę internetową
- aktywność – uzyskanie jak największej ilości reakcji na posty, jak na przykład kliknięcia, polubienia i komentarze
- instalacje aplikacji – zachęcenie użytkowników do zainstalowania Twojej aplikacji
- wyświetlenia filmu – wyświetlenie i zachęcenie do obejrzenia Twojego filmu przez jak największą liczbę osób
- pozyskiwanie kontaktów – pozyskanie kontaktów od osób potencjalnie zainteresowanych Twoją marką, jak na przykład adres e-mail lub numer telefonu
- wiadomości – zwiększenie ilości wiadomości, które przychodzą do Ciebie za pośrednictwem strony na Facebooku
Wskazówka 2 – korzystając z tych celów reklamowych Facebook będzie wyświetlał Twoje reklamy osobom, które z największym prawdopodobieństwem wykonają akcję, których pożądasz. Jeśli zależy Ci na lajkach, to cel ,,aktywność” będzie najlepszy. Jeśli natomiast chcesz mieć dużą ilość dłuższych wyświetleń wideo, to cel wyświetlenia wideo będzie optymalny. Pamiętaj jednak, że jeśli chcesz zrobić reklamę wideo na Facebooku, to cel ,,wyświetlenia filmu” nie będzie odpowiedni. Musisz wtedy posłużyć się celem konwersja z kreacją w formie wideo.
Konwersja – grupa reklam na Facebooku, którą możesz skierować do osób, które chcesz skłonić do podjęcia określonych działań, jak na przykład zakup. Możemy wyróżnić tu 3 cele reklamowe:
- konwersje – zachęcenie użytkowników do podjęcia pożądanych przez Ciebie działań na Twojej stronie internetowej, w aplikacji lub w Messengerze
- sprzedaż z katalogu – zwiększenie sprzedaży produktów z katalogu
- wizyty w firmie – zachęcenie użytkowników do wizyty w Twojej firmie
Wybierz odpowiednią opcję i pamiętaj, że każda z nich będzie targetowała na trochę innych użytkowników. Np. konwersja przyciągnie osoby, które mają największą szansę na przejście całego procesu zakupowego. Ruch na stronę natomiast wyświetli reklamę osobom, które najprawdopodobniej klikną w link, a to spowoduje niski koszt za kliknięcie przy wysokim wskaźniku kliknięcia w link. Sam widzisz, że różne rodzaje celu wpłynął na to, jakich użytkowników ściągniesz do siebie, więc zastanów się na czym w tym momencie Ci zależy: czy jest to chęć zwiększenia zasięgu postów, uzyskania kontaktów, czy też wzrost sprzedaży. I testuj, ponieważ coś co nie działa u kogoś, u Ciebie może się sprawdzić. Do tego możesz użyć test A/B, choć żeby korzystać z tego narzędzia musisz mieć już większy budżet na reklamę.
Wskazówka 3. Optymalizacja budżetu kampanii pozwala na dynamiczny podział budżetu reklamowego. Przykład. Jeśli masz 6000 zł na kampanię to możesz pozwolić Facebookowi dynamicznie rozdzielić ją na Twoje np. 4 zestawy reklam. Algorytm będzie sam decydował, które grupy odbiorców reagują lepiej i może okazać się, że jednak grupa odbiorców skonsumuje 4000 zł, druga 1500 zł, a pozostałe 2 grupy łącznie ok 500 zł. Jeśli chcesz, aby reklamy wyświetliły się porównywalną ilość razy każdej grupie docelowej (bo np. testujesz jakość grup i chcesz mieć jednoznaczne wyniki), to możesz optymalizować budżet w zestawach reklam i podzielić budżet po równo 4 x 1500 zł. To czy należy korzystać z optymalizacji budżetu na poziomie kampanii czy zestawu reklam zależy tylko od Ciebie. Są kampanie, gdzie pozwalamy Facebookowi dynamicznie dzielić budżet reklamowy, są i takie gdzie sztywno to my ustalamy na którą grupę chcemy wydać konkretny budżet.
Krok 2 – Wybór grupy docelowej.
Poprawne targetowanie reklam na Facebooku jest jednym z kluczowych aspektów, które wpływają na efektywność danej kreacji. Jak dobrze wyselekcjonować swoich odbiorców? Przede wszystkim zastanów się, do kogo chcesz kierować swoje produkty lub usługi. Jaka jest osoba, która jest Twoim wzorcowym klientem? Odpowiedź na to pytanie pomoże Ci w stworzeniu grupy docelowej na Facebooku.
Wybierz lokalizację, w której może mieszkać bądź przebywać Twój klient. Czy jest to cała Polska, województwo, czy tylko dane miasto? Możesz określić promień wokół miasta, a nawet wprowadzić konkretne adresy z promieniem 1 km wokół pinezki, aby precyzyjnie wykreśli Twoje reklamy w biurowcu gdzie pracuje Twoja konkurencja 🙂 Opcją, z które też warto korzystać, jest wykluczanie lokalizacji.
Następnie zastanów się, do jakiej grupy wiekowej trafi Twój produkt lub usługa oraz czy chcesz skierować reklamy tylko do jednej płci czy do obu.
Wskazówka 4. Tworząc zestawy reklam warto jest stworzyć ich więcej. Np. jeśli kieruję reklamy do osób w wieku 20-60 lat, to posługuję się przedziałami 20-30, 30-40, 40-50, 50-60 lat tworząc dla nich oddzielne grupy odbiorców. Dzięki temu do każdej grupy wiekowej mogę stworzyć inną treść reklamy i kreacji graficznej, bardziej dostosowaną do ich wieku. Ponadto lepiej widzę jak ludzie w poszczególnym wieku reagują i gdzie skupić swoje działania reklamowe.
Kolejnym krokiem jest wybór zainteresowań i danych demograficznych, które pomogą Ci w doprecyzowaniu Twojej grupy odbiorców. Określ co może lubić Twój klient, jakie hasła wpisywać w pola wyszukiwania, gdzie może pracować lub jakie są jego powiązania z innymi użytkownikami.
Dodatkowo możesz także zawęzić grupę odbiorców o kolejne uwarunkowania lub wykluczyć z niej konkretnych użytkowników.
Pamiętaj, że jedna reklama na Facebooku może być skierowana do kilku różnych grup odbiorców. Jest to bardzo pożądana strategia, ponieważ będziesz mieć większą kontrolę nad reklamą i szybko zauważysz, w której ze stworzonych grup jest największe zainteresowanie stworzonymi przez Ciebie postami. Dodatkowo tutaj sentencja więcej znaczy lepiej nie do końca się sprawdza, ponieważ czasem warto wybrać mniejszą bardziej precyzyjną grupę odbiorców.
Krok 3 – Umiejscowienie reklamy.
Powinieneś także przemyśleć umiejscowienie swojej reklamy. Facebook oferuje automatyczne umiejscowienie reklamy, ale nie zawsze się to sprawdzi i często lepiej samemu ustalić takie szczegóły. Istnieje siedem różnych miejsc w których możesz to zrobić:
Jeśli chcesz sprawdzić, gdzie Twoje reklamy będą miały lepsze efekty, to powinieneś stworzyć oddzielne kreacje dla każdego umiejscowienia, ponieważ jeśli zaznaczysz wiele opcji, to nie zmierzysz wszystkich efektów, ponieważ statystyki będą połączone. I na końcu określ interesujący Cię budżet.
Wskazówka 5 – w przypadku najczęściej występujących kampanii, czyli na pozyskiwanie kontaktów, ruch do strony czy konwersja najlepiej sprawdzają nam się umiejscowienia w aktualnościach na fb, w prawej kolumnie na fb, w aktualnościach na Instagramie i oraz w stories na Instagramie i Facebooku. Wg. moich doświadczeń korzystanie z pozostałych umiejscowień to przepalanie budżetu.
Krok 4 – Stworzenie formatu reklamy
Reklama na Facebooku oferuje nam wiele różnych form, a ich wybór zależy od ustawionego wcześniej celu reklamowego.
Najprostszą z nich jest wgranie gotowego zdjęcia lub grafiki do kreatora oraz dopisanie treści. Należy jednak pamiętać, że tekst znajdujący się na grafice nie może przekraczać przyjętych przez Facebooka norm. Aby sprawdzić czy ilość tekstu jest prawidłowa warto skorzystać z narzędzia, które analizuje obraz i informuje, czy reklama będzie mogła być wyświetlana poprawnie. Pamiętaj, że tekst powinien nakłaniać do zwiększonej aktywności użytkowników.
Kolejna opcja, to przesłanie filmu lub animacji. W przypadku wybrania celu reklamowego „wyświetlenia filmu” jest to jedyna możliwość. W przypadku innych celów reklamowych możesz używać zarówno kreacji wideo jak i statycznych grafik.
Oprócz przesyłania gotowych materiałów możesz także za pomocą kreatora reklam stworzyć karuzelę, czyli kilka kwadratowych zdjęć z podpisem, które odbiorca może przesuwać, pokaz slajdów, czyli zapętlony film z maksymalnie 10 obrazami.
Format reklamy wybierz tak, aby pasował do tego, co chcesz reklamować. Pamiętaj także, że musisz mieć przygotowane odpowiednie materiały filmowe lub graficzne, które wykorzystasz podczas tworzenia reklamy. Dodatkowo zwróć uwagę na tło, ponieważ kolory w marketingu mają duże znaczenie. Jeśli przyciągną Twoich odbiorców, to z pewnością osiągniesz sukces.
Wskazówka 6 – Był czas, kiedy karuzele generowały ponadprzeciętne wyniki. Dzisiaj korzysta się z nich bardzo często i już trochę się opatrzyły. Warto korzystać z materiału reklamowego w formie kolekcji. Stale zyskuje na popularności, ale wciąż jeszcze jest traktowany jako coś nowego i lepiej przykuwa wzrok.
Ostatni krok – Mierz efekty!
Samo stworzenie reklamy na Facebooku to nie wszystko. Trzeba sprawdzać skuteczność kreacji, umiejscowienia, grupy docelowej oraz celu. Piksel Facebooka jest narzędziem, które pomoże Ci analizować dane i zoptymalizować kampanie. Dodatkowo powinieneś się na każdym kroku zastanawiać, jak sprzedawać więcej? Pamiętaj, że Facebook ciągle się zmienia, jego algorytmy są udoskonalane po to, aby lepiej zrozumieć konsumentów. Zmiany te dość często wymagają od Nas zaangażowania, aby zrozumieć i wykorzystać je do lepszych wyników. Więc jeśli któraś kreacja ma słabsze wyniki i się nie sprawdza, to zastąp ją. Sprawdź Twoją grupę docelową, może jest za mało konkretna? Albo zbyt mała? Może nie podkreśliłeś odpowiednio atutów Twojej oferty? Te wszystkie rzeczy trzeba przetestować i mierzyć. Reklama na Facebooku krok po kroku, to jedynie początek drogi. Jeśli reklama na Facebooku została odrzucona, to skorzystaj z linku i dowiedz się, jakie masz opcje.
Jeszcze w tym roku planuję nagrać bardzo kompleksowy kurs kampanii reklamowych na Facebooku, w którym będę nie tylko prowadził krok po kroku przez kolejne ustawienia, ale omówię także sprawdzone, bardziej i mniej zaawansowane strategie, które przynoszą świetne efekty biznesowe. Jeśli chcesz otrzymać przypomnienie, pobierz jeden z moich ebooków.