...

Jak Poprawnie Stworzyć Brief Marketingowy? Przewodnik Krok Po Kroku

Planujesz nawiązać współpracę z agencją marketingową? Zanim specjaliści rozpoczną działania, muszą zrozumieć, dla kogo i nad czym będą pracować. Właśnie po to tworzony jest brief marketingowy. Poznaj, czym dokładnie jest i przede wszystkim – jak go przygotować, aby stał się fundamentem do osiągnięcia wyznaczonych celów.

Co to jest brief marketingowy?

Brief marketingowy, to zestawienie kluczowych danych dotyczących Twojego biznesu. Jest to informacja, która służy do planowania strategii marketingowej, dostosowanej do Twoich potrzeb i celów biznesowych.

Przygotowanie briefu marketingowego jest czymś więcej niż tylko koniecznością formalną. Pozwala ono agencji marketingowej zrozumieć Twój biznes, w tym:

  • trudności i wyzwania, z którymi się zmagasz,
  • krótko- i długoterminowe cele do osiągnięcia,
  • oczekiwania odnośnie działań promocyjnych,
  • Twoje najważniejsze produkty lub usługi i ich główne atuty w porównaniu z konkurencją.

Dla marketerów te informacje stanowią podstawę do podjęcia jakichkolwiek działań. Sprawny brief marketingowy to Twój istotny wkład w przyszłe działania promocyjne, które mogą przyczynić się do zwiększenia sprzedaży i zdobycia nowych klientów.

Nie istnieje jeden, optymalny wzór na brief marketingowy. Każda agencja reklamowa może posiadać swoje własne formularze do wypełnienia przez klientów. Mimo to, istnieje zestaw podstawowych informacji, które zazwyczaj są potrzebne. Z tego powodu, nawet jeśli nie zacząłeś jeszcze współpracy z firmą zewnętrzną, możesz przygotować takie zestawienie.

Jakie elementy powinien zawierać brief marketingowy?

Poniżej znajdują się pytania, na które powinieneś odpowiedzieć tworząc ten dokument. To niezbędne dane, stanowiące fundament skutecznej współpracy, jeśli potrzebujesz pomocy zewnętrznej agencji w stworzeniu kampanii marketingowej.

Jaka jest specyfika Twojej firmy i co stanowi o profilu Twojej działalności?

Mimo że dla Ciebie ta kwestia jest jasna, dla zewnętrznych specjalistów może nie być oczywista. Potrzebują oni dodatkowych danych na ten temat. Przygotowując brief dla agencji marketingowej powinieneś w pierwszej kolejności uwzględnić informacje o tym:

  • które z oferowanych produktów/usług są kluczowe i sprzedaż których, jest dla Ciebie najbardziej istotna?
  • Które produkty/usługi są szczególnie cenione przez Twoją grupę docelową?

Jak prezentuje się standardowy schemat sprzedaży?

Na przykład, jak klienci się z Tobą kontaktują i ile czasu zwykle zajmuje przekonanie ich do zakupu?

Kto stanowi Twoją główną konkurencję?

W jakich aspektach ta firma może przewyższać Twoją markę?

Jakie są Twoje cele biznesowe?

Jeśli decydujesz się na współpracę z agencją marketingową, robisz to z zamiarem, aby eksperci pomogli Twojej firmie osiągnąć określone cele. Jakie są to cele? Zastanów się, co chcesz zdobyć poprzez realizację działań marketingowych. Możliwe odpowiedzi mogą obejmować:

  • zwiększenie obrotów sprzedaży,
  • rozbudowanie bazy klientów,
  • podniesienie średniej wartości koszyka zakupowego,
  • podbicie zainteresowania nowym produktem,
  • konsolidacja pozytywnego wizerunku marki i zwiększenie jej potencjału,
  • zdobycie pozycji lidera w swojej branży.

Nie musisz ograniczać się do jednego celu, możesz mieć ich kilka. Ważne jest jednak, aby były one uwzględnione w briefie marketingowym. Stanowią one fundament dla działań, które podejmowane będą na każdym etapie przez zespół specjalistów.

Upewnij się, że brief marketingowy uwzględnia zarówno cele krótkoterminowe, jak i długoterminowe. Powinny one odnosić się zarówno do konkretnych działań sprzedażowych, jak i do ogólnej wizji rozwoju Twojej organizacji. Im dokładniej zdefiniujesz, gdzie widzisz swoją firmę za rok, 5 czy 10 lat, tym łatwiej będzie to przekształcić w język strategii działania.

Do jakiej grupy odbiorców kierujesz swoją propozycję?

Efektywne kampanie reklamowe są te, które docierają do precyzyjnie określonej grupy odbiorców, a nie do losowych ludzi. Tylko tak możemy optymalizować koszty marketingowe i jednocześnie osiągać zadowalający poziom zwrotu z inwestycji. Dlatego każdy typowy brief zawiera precyzyjne dane o docelowym odbiorcy.

Uwaga! Nie chodzi tylko o „ogólnikowe” określenie, że Twoimi klientami są na przykład kobiety w wieku 25-45 lat z dużych miast. Takie informacje są istotne, ale… niewystarczające. Musisz w swoim briefie zdefiniować potrzeby i oczekiwania Twoich klientów w odniesieniu do samego produktu, jak i sposobu obsługi. Dla marketingowców cenną wiedzą będzie na przykład to, że Twoją propozycję wybierają zamożne osoby, dla których ważniejsza jest jakość produktów niż cena, które cenią szybką obsługę i dostawę. Te atrybuty mogą być wykorzystane na każdym etapie kreacji kampanii reklamowej.

Czy realizowałeś już jakiekolwiek działania marketingowe i jakie przyniosły rezultaty?

Prawdopodobnie Twoja firma już posiada swoją stronę internetową. Być może zainwestowałeś pewne środki w jej SEO lub płatną reklamę Google. Może masz profil na Facebooku, Instagramie czy LinkedIn? Brief reklamowy powinien zawierać takie informacje. Powód jest prosty: strategia marketingowa firmy musi być spójna, a wszystkie jej elementy muszą się ze sobą łączyć. Specjaliści przyjrzą się bliżej temu, co już zostało wykonane i zobaczą, jak można wykorzystać te rezultaty do podjęcia dalszych działań.

Jakie fundusze masz na działania marketingowe?

Budżet firmy nie jest nieskończony, a Ty prawdopodobnie możesz przeznaczyć na promocję określoną kwotę. Dlatego warto wiedzieć, jakie są to mniej więcej środki. Pamiętaj jednak, że wydatki na marketing to nie jednorazowy wydatek, ale stały koszt prowadzenia działalności. Jeśli jednak pieniądze przeznaczone na ten cel zostaną właściwie użyte, przyniosą duże zyski.

Podsumowanie

Zrozumienie każdego z tych elementów i ich odpowiednie zastosowanie w briefie marketingowym pozwala na efektywne skomunikowanie celów i oczekiwań firmy wobec agencji marketingowej, co z kolei prowadzi do skuteczniejszych działań marketingowych i w efekcie zwiększenia zysków ze sprzedaży.

Udostępnij

Jedna odpowiedź

  1. Dobre agencje zwykle uzupełniają brief z klientem. Najgorsza jest totalna amatorka, gdy wycena złożonej kampanii oparta jest o wybór jednego z 3 gotowych pakietów z oferty…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.