...

Marka osobista w mediach społecznościowych, czyli jak wzbudzić zaufanie w oczach klienta?

Większość użytkowników kojarzy media społecznościowe z rozrywką. Choć takie skojarzenie jest jak najbardziej poprawne, to trzeba pamiętać o tym, że możliwości social mediów są znacznie szersze. 

Twój klient w mediach społecznościowych jest „atakowany” olbrzymią ilością informacji i reklam. Jeśli chcesz zostać zapamiętany, musisz wzbudzić emocje i zyskać zaufanie. Emocje wzbudzić jest łatwo, możesz np. skorzystać z archetypu śmieszka a lajki pojawią się szybko.

Budowanie zaufania trwa dłużej i sprowadza się do stosowania archetypów mędrca i nauczyciela.  Budowanie zaufania sprowadza się więc do kreowania wizerunku eksperta. Twoja aktywność w tej sferze może sprawić, że nie będziesz postrzegany jako sprzedawca, lecz jako ekspert. To ogromna różnica, ponieważ ekspertom płaci się więcej.  

Zasięg i świadomość marki   

Tworzenie lejka marketingowego, który zawsze jest podstawą w sprzedaży, należy zaczynać od budowania zasięgu oraz świadomości marki. Media społecznościowe służą temu idealnie, ponieważ dzięki nim możesz zaprezentować siebie i swoją działalność bardzo szerokiemu gronu odbiorców. Im więcej osób dowie się o Tobie i jednocześnie trafi do górnej części lejka, tym lepiej.  

Trzeba jednak pamiętać o tym, że generowanie zasięgów i budowanie świadomości marki nigdy nie są celem same w sobie. To tylko jeden z etapów w tworzeniu niestandardowych grup odbiorów. Osoby do nich należące będą spotykać się z Twoim przekazem w kolejnych etapach kampanii z coraz większą częstotliwością.

Jeśli takie osoby zaangażują się w życie marki, to znacznie łatwiej będzie przekonwertować je w dół lejka sprzedażowego, aby ostatecznie stały się klientami. Im większa częstotliwość spotkania z Twoją marką, tym proces budowania zaufania odbywa się szybciej. 

Marka osobista w mediach społecznościowych  

Jak przyciągnąć uwagę w sieci? Polecam przede wszystkim prezentować wysokiej jakości treści. Tym sposobem zwrócisz na siebie uwagę, ale także zaczniesz budować swoją markę osobistą. Najwięksi specjaliści w dziedzinie personal brandingu publikują na Facebooku czy LinkedIn bardzo wartościowe artykuły linkowane do bloga lub mini artykuły w formie postów.  

Dobrze czytasz, artykuły i mini-artykuły, a nie zwykłe 1-2 zdaniowe posty, które mają za zadania zebrać kilka lajków i komentarzy. Postanowiłem sprawdzić tę metodę i szybko przekonałem się, że takie podejście działa znacznie lepiej od tradycyjnego wpisu. Żeby tak się jednak stało ważne są 3 czynniki: 

  1. Wysoka jakość treści – miałkich tekstów w sieci jest zbyt wiele.
  1. Autentyczność – ludzie mają już dość pseudo influencerów udających kogoś, kim nie są.
  1. Lekki język – social media przeglądamy, gdy chcemy się odprężyć, więc elokwentne epopeje tylko zmęczą czytelnika.  

Czy to znaczy, że od teraz trzeba pisać tylko w social media? Absolutnie nie. Dłuższe artykuły ekspercie publikuj na swoim blogu – pozycjonowanie w wyszukiwarce Google wpisów blogowych robi niesamowitą robotę. Pamiętaj jednak, że nie wszyscy czytelnicy Twojego bloga codziennie się na nim pojawiają, ale na pewno regularnie odwiedzają Facebooka.  

Marka osobista a cytaty 

Ważnym elementem kreowania wizerunku eksperta jest także publikacja cytatów. Podkreślam, że chodzi tutaj o własne cytaty, a nie o słowa wypowiedziane przez znane osoby. Na pewno zauważyłeś, że Brian Tracy, Zig Ziglar, Steve Job czy Warren Buffet są stale cytowani przez dziesiątki lub setki osób prowadzących swoje profile na Facebooku. Czy takie posty, które w założeniu mają inspirować i skłaniać do refleksji, budują Twoją markę osobistą?  

Z pewnością cytaty znanych mówców przyciągają uwagę, to też jest ważne. Jeżeli Ty również będziesz cytował znane postacie, będziesz budował raczej ich markę osobistą niż swoją.  

Kiedyś jeden z moich klientów poświęcił kilka godzin na zredagowanie kilkudziesięciu własnych cytatów. Ostatecznie do publikacji wybraliśmy kilkanaście z nich i to właśnie takie posty wzbudziły najwięcej reakcji. Zatem cytuj siebie zamiast innych, a ludzie zwrócą na Ciebie uwagę.  

Moc obrazu w budowaniu marki osobistej w social media

Zdjęcia są jednym z najważniejszych elementów social mediów. Wystarczy w dowolnej chwili przewinąć tablicę Facebooka, aby się o tym przekonać. Nie może ich zabraknąć, jeśli budujesz swój ekspercki wizerunek w tym obszarze. Polecam przede wszystkim używanie własnych zdjęć. Fotografie stockowe zdążyły wszystkim spowszednieć, a poza tym rażą brakiem autentyczności.  

Dobrze jest poświęcić chwilę czasu i odrobinę pieniędzy na profesjonalną sesję biznesową, ale świetne wyniki dają również zwykłe zdjęcia spontanicznie wykonane telefonem.

Nie wszystkie fotografie muszą być perfekcyjnie dopracowane. Nie zawsze musisz być uwieczniony w eleganckim stroju, siedząc za biurkiem w gabinecie. W budowaniu marki osobistej chodzi o to, aby przedstawić samego siebie w sposób naturalny i ludzki. Lubimy ludzi podobnych do nas, spontanicznych, energicznych, ale przede wszystkim autentycznych.  

Autentyczność marki osobistej 

Tym sposobem płynnie przechodzimy do kolejnej kwestii, czyli do osobistej autentyczności. Nie ma nic gorszego niż udawanie kogoś, kim się nie jest. Do pewnego momentu może się to sprawdzać, ale jeśli postanowisz przyjąć inny archetyp, zmieniając przy tym sposób swojej prezentacji, cały efekt runie jak domek z kart.

Potencjalny klient, który Cię obserwuje, poczuje spory dysonans poznawczy. Nie będzie wiedział, która z obserwowanych osób jest tą prawdziwą. Sam przyznasz, że ciężko jest nawiązywać współpracę z kimś, kto sprawia wrażenie osoby mało autentycznej. Właśnie dlatego trzeba być sobą.  

Call to action, czyli działanie

Wiedza, wizerunek eksperta, edukacja – to wszystko jest bardzo ważne, ale w biznesie ostatecznie zawsze liczą się pieniądze. Twoje działania w social mediach powinny zatem prowadzić odbiorców przez lejek sprzedażowy do celu jakim jest sprzedaż.  

Właśnie dlatego w postach edukacyjnych nie może zabraknąć wyraźnego wezwania do działania. Być może zabrzmi to nieco kontrowersyjnie (co jest też smutne), ale korzystając z social mediów i dobrodziejstw nowoczesnej technologii coraz częściej zwalniamy się z myślenia. 

Jeśli chcesz, aby internauci wykonali pożądaną przez Ciebie akcje, trzeba pokazywać im wprost, co mają zrobić. Jeśli chcesz, aby Twoi klienci nawiązywali z Tobą kontakt, po prostu napisz to. Możesz wykorzystać do tego formularz kontaktowy lub inny sposób, który ułatwi działanie. 

Wideo – niezbędny składnik marki osobistej  

Ciężko jest wyobrazić sobie kreowanie marki osobistej bez materiałów wideo. Filmy przyciągają uwagę odbiorców, wzbudzają emocje i generują reakcje. Ponadto są idealnym sposobem na dzielenie się wiedzą. Jeśli chcesz docierać ze swoim przekazem audiowizualnym do licznych odbiorców, powinieneś zwrócić uwagę na format nagrywanych materiałów.  

Na YouTube mamy do czynienia głównie ze standardowym formatem 16:9, ale podczas przeglądania Facebooka na smartfonie nie będzie on dobrze wyglądał. Znacznie lepszym wyborem jest nagrywanie w formacie pionowym, co można osiągnąć zarówno telefonem jak i profesjonalną kamerą. Film w formacie pionowym prawidłowo wyświetli się w aplikacji mobilnej Facebooka. Obraz będzie zajmował cały ekran, a internauta zetknie się w danym momencie tylko z Twoją marką.  

Podobnie jak w przypadku zdjęć, tutaj również zalecam tworzenie treści w różnych sceneriach i sytuacjach. Rzecz jasna dobrze jest filmować także podczas pracy, aby przekaz był spójny z prezentowanym przez Ciebie archetypem.  

Humor i rozrywka jako sposób na zwiększanie zasięgów na Facebooku 

Warto jest wykorzystać fakt, że ludzie korzystają z mediów społecznościowych przede wszystkim w celach rozrywkowych. Nawet jeśli zależy Ci na dzieleniu się wiedzą i na kreacji eksperckiego wizerunku, to od czasu do czasu powinieneś wykorzystać element humorystyczny.  

Gdy odbiorcy dobrze się bawią, edukacja może odbywać się niejako przy okazji. Trzeba mieć świadomość tego, że rozrywkowe posty zwykle wzbudzają najwięcej reakcji wśród odbiorców. Dlaczego jest to istotne? Po prostu im więcej „kliknięć’, tym posty są bardziej wartościowe dla algorytmu Facebooka.

Dzięki temu Twoje wpisy będą wyświetlane szerszej publiczności a Twoją markę osobistą pozna / utrwali więcej osób. Co więcej, jeśli zdecydujesz się na płatną reklamę, jej koszty będą niższe z uwagi na wysokie zasięgi. 

Podsumowanie 

Jak widzisz, media społecznościowe oferują duże możliwości w dziedzinie budowy marki osobistej. Ich główną zaletą jest to, że możesz wykorzystywać ich potencjał praktycznie w każdej chwili. Pamiętaj, że jeśli sam nie zareklamujesz osobistej marki, nikt za Ciebie tego nie zrobi, więc zacznij działać już teraz.

Udostępnij

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.