Zastanawiasz się, dlaczego czasami kompletnie nie jesteś w stanie porozumieć się z klientem? Rozmawiacie przecież w tym samym języku, atmosfera jest całkiem dobra i teoretycznie wszystko powinno sprzyjać podpisaniu umowy, ale jednak nie udaje się osiągnąć porozumienia?
Wielu przedsiębiorców boryka się z takimi trudnościami i wobec tego większość z nich stara się znaleźć słabe punkty w swojej ofercie. Tymczasem przyczyna nieporozumień często jest zupełnie inna i zwykle wszystkiemu winny jest brak rozeznania co do typu osobowości klienta. Oto krótka instrukcja, jak identyfikować osobowość swoich rozmówców.
Energetyczny sangwinik
Sangwinicy to przede wszystkim bardzo towarzyskie osoby, które cieszą się możliwością kontaktu z innymi ludźmi. Ich najmocniejszymi stronami są duże poczucie humoru, optymizm, przyjazne nastawienie do ludzi i otaczającego świata. Takie osoby z dużą łatwością nawiązują relacje. Są bardzo twórcze i potrafią w ciekawy sposób opowiadać.
Sangwinicy są ludźmi wrażliwymi i dosyć łatwo ulegają emocjom. Ogólnie rzecz biorąc ich styl życia można określić jako swobodny, co jednak często niesie za sobą negatywne skutki. Sangwinicy często działają w sposób chaotyczny, nie przywiązują wagi do punktualności i zdarza im się zapominać o różnych sprawach.
Życiowa energia połączona z entuzjazmem oraz niskim poziomem asertywności sprawiają, że przedstawiciele tego typu osobowości biorą na siebie zbyt wiele obowiązków. Osoby te są bardzo towarzyskie, ale jednocześnie pragną, aby cały świat kręcił się wokół nich, a ich zbytnia gadatliwość może stać się irytująca.
Zidentyfikowanie sangwinika na pewno nie będzie trudne, ponieważ oni wręcz pragną być zauważeni. Wystarczy zerknąć na ich ubiór. Na pewno będzie to styl kolorowy lub nawet ekstrawagancki i zgodny z najnowszymi trendami. W pokoju lub miejscu pracy sangwinika nie zabraknie elementów dekoracyjnych, dyplomów oraz nagród za różne osiągnięcia.
Najważniejszą rzeczą, jaką można zrobić w relacjach z sangwinikiem, jest obdarzenie go uwagą oraz podziwem. To na pewno ułatwi nawiązanie kontaktu i osiągnięcie porozumienia.
Przyjazny flegmatyk
Flegmatycy są pokojowo nastawieni do otoczenia. Wprowadzają spokój i harmonię do towarzystwa. Często są niedoceniani i niezauważani, ale pragną dowodu szacunku i uznania. To dobrzy i lubiani słuchacze oraz skuteczni mediatorzy. Dobro innych osób często stawiają ponad dobrem własnym. Bezkonfliktowość, opanowanie, skromność, rozwaga, stabilność i uprzejmość to najważniejsze zalety flegmatyków.
Niestety zwykle są to osoby niezdecydowane, mające skłonność do odwlekania działania i nie wykazujące zbyt dużego zaangażowania. Flegmatycy nie lubią zmian i są raczej nieśmiali. Nade wszystko cenią sobie spokój. Preferują samodzielną pracę i choć zdarza im się odwlekać działanie, to ostatecznie wykazują solidność przy wykonywanych obowiązkach.
W kwestii wyglądu zewnętrznego flegmatyk stawia przede wszystkim na wygodę, więc w grę często wchodzi swobodny, nawet sportowy strój. Ich miejsce pracy będzie urządzone w sposób funkcjonalny i pozbawiony przepychu.
W relacji z flegmatykiem nie należy się spieszyć. Musisz przygotować się na to, że zanim przejdziecie do sedna sprawy, trzeba będzie spokojnie porozmawiać, popijając przy tym kawę lub herbatę.
Kierowniczy choleryk
Władczy choleryk reprezentuje typ osobowości, której najważniejszą potrzebą jest praca i nieustanne osiąganie wyznaczonych celów. Zdecydowanie, aktywność, umiejętność szybkiego podejmowania decyzji i rozwiązywania problemów to główne atuty choleryka.
Taka osoba nie boi się ciężkiej pracy i zazwyczaj poświęca jej więcej energii niż inni. Uwielbia wyzwania i doskonale radzi sobie nawet w trudnych sytuacjach. To urodzony przywódca, obdarzony dużą pewnością siebie i w pełni skoncentrowany na osiągnięciu wyznaczonych celów.
W przypadku choleryków granica oddzielająca od siebie zalety i wady jest jednak bardzo cienka, ponieważ zbytnia pewność siebie łatwo przeradza się w arogancję. Z kolei pełna koncentracja na celach prowadzi do nerwowości i utrudnia nawiązywanie kontaktów z innymi ludźmi. Choleryk nie przywiązuje zbytniej wagi do swojego wyglądu. Ubiera się raczej w sposób konserwatywny i najważniejsze dla niego jest to, aby strój był funkcjonalny.
Nie nosi przy sobie zbędnych gadżetów i wystarcza mu tylko to, co jest niezbędne do wydajnej pracy. Choleryk chce wygrywać i osiągać cele, więc trzeba wzbudzić w nim poczucie triumfu. Jeśli rozmawiasz z taką osobą, powinna ona odczuwać, że to ona jest zwycięzcą w konwersacji i że odniosła istotne korzyści.
Perfekcyjny melancholik
Podstawowym pragnieniem melancholika jest dążenie do doskonałości. Dokładność, przywiązywanie wagi do detali, sprawiedliwość, uczciwość i sumienność to jego rozpoznawalne cechy i zarazem mocne strony. Melancholicy bardzo cenią ciszę i spokój. Najlepiej pracują samodzielnie, działając przy tym w sposób przemyślany i zorganizowany. Mają analityczne umysły i dobrze czują się w otoczeniu liczb, tabel czy wykresów.
Co ciekawe, choć takie osoby wolą działać w pojedynkę, to jednak potrafią bez trudu zrozumieć innych. Słabość melancholików przejawia się w skłonności do podania w depresje, braku spontaniczności i skłonności do skrajności. To perfekcjoniści oraz naiwni idealiści, którzy potrzebują więcej czasu do działania, a praca pod presją okoliczności im nie sprzyja.
Melancholika łatwo rozpoznać po elegancji i klasie. Ich ubrania odznaczają się prostą formą, ale wysoką jakością. Lubią zachowywać się w sposób oficjalny i tego też oczekują od innych osób. Taką właśnie formę zachowania trzeba przyjąć w rozmowie z melancholikiem. Warto też dobrze się przygotować, ponieważ takie osoby zazwyczaj zadają szczegółowe pytania i lubią konkrety.
Podsumowanie
Choć przedstawione wyżej osobowości różnią się miedzy sobą, to wśród nich nie ma lepszych lub gorszych. Co więcej, skrajne typy osobowości są rzadkością. Zazwyczaj każdy człowiek ma jeden dominujący typ, ale posiada także cechy zupełnie innych osobowości. Pamiętaj, że w rozmowach z klientami zawsze najważniejszy jest język korzyści, ponieważ taki styl komunikacji przemawia do każdego.
W trakcie szkolenia VOD „Master Sales PRO Academy” poświęcam około godzinny moduł na omówienie typów osobowości. Zamów szkolenie z bezwarunkową gwarancją satysfakcji.