Czy znasz pojęcie „piksel Facebooka”? Jeśli nie słyszałeś tego sformułowania albo zetknąłeś się z nim, ale nigdy nie stosowałeś tego narzędzia, ten artykuł jest dla Ciebie. Dzięki niemu dowiesz się, czym jest to rozwiązanie i dlaczego warto z niego skorzystać.
Pixel Facebooka – co to jest i jak działa?
W bardzo ogólnym, teoretycznym ujęciu, piksel Facebooka to dosyć proste narzędzie analityczne, które jest wykorzystywane na stronie internetowej. Korzystanie z piksela jest bezpłatne i jest on dostępny dla każdego, kto posiada swoje konto reklamowe na Facebooku.
Technicznie rzecz biorąc piksel jest krótkim fragmentem kodu HTML, który generuje się z poziomu menedżera reklam Facebooka. Piksel prowadzi stały monitoring zdarzeń w obrębie strony oraz zbiera informacje na temat użytkowników odwiedzających stronę. W przenośni można stwierdzić, że jest to rodzaj sieciowego szpiega, który obserwuje wszystko to, co dzieje się w witrynie.
Być może zastanawiasz się, dlaczego właściwie takie dane miałyby być potrzebne? Dzięki nim możesz zoptymalizować reklamy pod kątem internautów i jednocześnie wykorzystać budżet reklamowy w najbardziej racjonalny sposób. Taka właśnie jest istota działania pixela Facebooka.
Przy okazji chcę zwrócić szczególną uwagę na jedną rzecz. Nazwa tego narzędzia może być nieco myląca, ponieważ piksel Facebooka nie ogranicza swojego działania tylko do użytkowników tego portalu społecznościowego. Jeśli zainstalujesz piksel na stronie, nie będzie miało znaczenia, w jaki sposób użytkownicy na nią trafiają. Piksel będzie zbierał informacje o każdym z nich, nawet jeśli nie otwierają oni strony za pośrednictwem Facebooka.
Remarketing a pixel Facebooka
Jeżeli zetkniesz się z daną firmą tylko raz, szanse na skorzystanie z jej usług będą niewielkie, nawet jeśli potencjalnie byłbyś zainteresowany taką ofertą. Nie ma w tym nic dziwnego, bo przecież w Internecie cały czas jesteśmy bombardowani różnego rodzaju komunikatami marketingowymi. Sprawa będzie wyglądać zupełnie inaczej, gdy zobaczysz daną reklamę raz, a potem drugi i trzeci. Tak właśnie działa remarketing na Facebooku, a jego niezbędnym elementem jest właśnie pixel Facebooka.
Skoro piksel zarejestruje użytkowników odwiedzających stronę, to następnie bez trudu można kierować w ich stronę określone kreacje reklamowe. Co warte podkreślenia, dzięki pikselowi masz możliwość skonfigurowania reklam w taki sposób, aby każdy z internautów zobaczył precyzyjnie spersonalizowany przekaz.
Mam na myśli sytuację, w której użytkownik odwiedza stronę poświęconą konkretnemu produktowi. W trakcie kampanii remarketingowej ten właśnie użytkownik nie zobaczy przypadkowej reklamy. Zobaczy reklamę poświęconą produktowi, który wcześniej oglądał.
Pamiętaj o tym, że przy zakupach rzadko kierujemy się logiką. Znacznie częściej górę biorą emocje. Taka reklama remarketingową często bywa psychologicznym wyzwalaczem, który przesądza o sprzedaży. Jak zapewne się domyślasz, skuteczność takiego remarketingu jest naprawdę wysoka.
Pixel facebooka a tworzenie niestandardowych grup odbiorców
Na podstawie danych analizowanych i gromadzonych przez piksel Facebooka możesz tworzyć różne grupy odbiorców, do których następnie adresujesz swoje reklamy. Najbardziej oczywistą i najczęściej wykorzystywaną jest wyżej wspomniana grupa remarketingowa, ale nie jest to koniec możliwości. Musisz wiedzieć o tym, że piksel jest w stanie monitorować przeróżne zdarzenia.
Wyróżnianych jest 9 zdarzeń standardowych oraz nieograniczona ilość zdarzeń niestandardowych. Standardowe zdarzenia to działania takie jak chociażby wyświetlenie konkretnej podstrony, zakup produktu albo dodanie do koszyka.
Zdarzenia niestandardowe można tworzyć zgodnie z indywidualnymi potrzebami, przy wykorzystaniu reguł URL bazujących na konkretnych słowach kluczowych. Wszystko to sprawia, że istnieje możliwość kierowania reklam do osób, które podjęły ściśle określone działania na stronie.
Przydatnym rozwiązaniem jest chociażby reklamowanie produktów osobom, które dodały je do koszyka, ale z różnych przyczyn nie dokonały zakupów. To efektywne działanie, ponieważ u takiego użytkownika zaistniała już potrzeba zakupowa, którą trzeba po prostu wzmocnić odpowiednim przekazem.
Chcę jeszcze zwrócić uwagę na jedną, w mojej ocenie bardzo skuteczną, grupę odbiorców. Mam na myśli grupę podobnych odbiorców. Wyjaśnię jej działanie na przykładzie sklepu internetowego.
Na podstawie danych zgromadzonych przez piksel Facebooka można utworzyć grupę odbiorców podobnych do osób, które dokonały zakupu. Algorytm Facebooka będzie wyświetlał reklamy osobom, które w jego ocenie są podobne do klientów sklepu.
Tutaj właśnie tkwi sedno sprawy – czasami ciężko jest określić, kim właściwie jest klient docelowy. Jest to oczywiście bardzo proste, gdy za przykład weźmiemy artykuły dziecięce, bo reklamy wystarczy skierować do młodych matek. Co w przypadku, kiedy chcemy wypromować biuro podróży? Poziom trudności wzrasta, bo w dzisiejszych czasach właściwie wszyscy korzystają z takich usług.
Właśnie dlatego warto zdać się na sztuczną inteligencję Facebooka i skierować reklamy do grup podobnych odbiorców. Dzięki pikselowi Facebooka reklamy trafią do osób, które z dużą dozą prawdopodobieństwa podejmą oczekiwane działanie.
Instalacja piksela Facebooka krok po kroku
Skoro wiesz już, czym jest piksel i jakie są korzyści z jego wykorzystania, pozostaje już tylko zainstalować go na swojej stronie internetowej. Nie jest to trudne i wystarczy przejść przez poniższy proces.
- Na początek uruchom menedżera reklam i wejdź w zakładkę „Ustawienia firmowe”. Z lewej strony ekranu zobaczysz kolumnę różnych opcji. Rozwiń zakładkę „Źródła danych” i kliknij w „Piksele”.
- Na prawo od lewej skrajnej kolumny znajduje się druga kolumna. Na samej górze zlokalizowany jest niebieski przycisk „Dodaj”. Po kliknięciu tego przycisku otworzy się okno, w którym należy wprowadzić nazwę nowo tworzonego piksela oraz adres witryny, w której będzie mierzona konwersja. Nazwa piksela nie może przekraczać 50 znaków. Sugeruję, aby była ona ściśle powiązana ze stroną internetową. To znacznie ułatwi pracę, gdyby w przyszłości pojawiła się konieczność utworzenia dodatkowych pikseli.
- W następnym oknie wybierz opcję „Skonfiguruj piksel teraz”. Następnie wyświetlą się trzy możliwości: „Dodaj kod przy użyciu integracji partnera”; „Dodaj ręcznie kod piksela do witryny” oraz „Wyślij instrukcję deweloperowi w wiadomości „e-mail”. Na razie zajmijmy się opcją „Dodaj ręcznie kod piksela do witryny”.
- Piksel właśnie został wygenerowany i w tym kroku widzisz go przed sobą. To fragment kodu, który znajduje się w kroku 1. „Zainstaluj kod podstawowy”. Poniżej kodu masz także krótką informację, do jakich sekcji strony należy wkleić wygenerowany kod. Skopiuj kod do schowka, ale nie zamykaj tego okna, ponieważ jeszcze do niego wrócimy.
- Teraz zaloguj się do panelu swojej strony internetowej, aby wkleić piksel Facebooka. Co ważne, kod piksela musi być wklejony do kodu każdej z podstron. Możesz powtarzać to działanie na każdej z nich, ale wystarczy edycja pliku zawierającego indeks główny strony. Jeśli otworzysz plik z kodem strony, umieść kod piksela w sekcji „head”. Należy umiejscowić go pomiędzy dwoma znacznikami: zamykającym i otwierającym sekcję. Po wklejeniu kodu zapisz zmiany i wgraj plik z kodem strony na serwer.
- Po aktualizacji strony internetowej można sprawdzić, czy kod piksela faktycznie został wklejony. Na początek dobrze jest ocenić to z poziomu strony. Wciśnij kombinację klawiszy „ctrl + u”, będąc na stronie. Wyświetli się źródło strony. Teraz wybierz kombinację „ctrl + F”. W wyszukiwarce, która pojawi się w prawym górnym rogu, wpisz „Facebook Pixel Code”. Dzięki temu powinieneś bez trudu odszukać kod piksela w kodzie strony, tak jak widzisz to na załączonym obrazku.
- Odnalazłeś piksel Facebooka w opisanym miejscu? Świetnie, w takim razie pozostaje już tylko sprawdzić, czy wszystko działa poprawnie. Wróć do menedżera zdarzeń i w ostatnim oknie wpisz adres strony internetowej, na której zainstalowałeś piksel. Potem wystarczy już tylko kliknąć przycisk „Wyślij ruch testowy”. Jeżeli wszystko działa poprawnie, zostaniesz poinformowany o tym, że piksel jest aktywny. Zakończ cały proces klikając opcje „Kontynuuj” oraz „Gotowe”.
Jest to najbardziej standardowy sposób instalacji piksela Facebooka, ale jak zauważyłeś, oprócz ręcznego dodawania kodu do witryny, są jeszcze inne opcje do wyboru. Rzecz jasna nie każdy zna się na obsłudze stron i być może Ciebie również wspiera w tym specjalista. W takim przypadku możesz skorzystać z rozwiązania „Wyślij instrukcję deweloperowi w wiadomości „e-mail”, a osoba obsługująca Twoją stronę na pewno poradzi sobie z instalacją piksela. Obecnie znaczna część stron działa w oparciu o CMS WordPress i dlatego omówię jeszcze ten rodzaj instalacji.
Instalacja pixela facebooka wtyczką WordPress
- Otwórz menedżer reklam na Facebooku i przejdź do menedżera zdarzeń. Odnajdź swój piksel w kolumnie po lewej stronie witryny. Kliknij opcję “Dodaj zdarzenia” a następnie “Użyj integracji z partnerem”. Rozwinie się lista partnerów, z której należy wybrać “WordPress”.
- Otworzy się proces integracji konta WordPress z Facebookiem. W pierwszym kroku kliknij niebieski przycisk “Dalej”. Drugi krok to pobranie wtyczki WordPress, do czego służy zielony przycisk “Pobierz”. Kolejne etapy zawierają instrukcję na temat instalacji wtyczki na stronie internetowej. W następnych krokach klikamy “Dalej”, aż do pojawienia się okna, w którym będzie można kliknąć “Zakończ”.
- Zaloguj się do panelu strony internetowej. W kokpicie po lewej stronie wybierz „Wtyczki”, a następnie „Dodaj nową”, na górze strony. Teraz kliknij „Wyślij wtyczkę na serwer”, a po wybraniu wtyczki spośród pobieranych plików, zainstaluj ją. Po instalacji kliknij niebieski przycisk „Włącz wtyczkę”.
- Po włączeniu, wróć do zakładki „Wtyczki”. Zobaczysz całą listę wtyczek, na której trzeba zlokalizować właśnie zainstalowaną wtyczkę „Facebook for WordPress”. Gdy już to zrobisz, kliknij opcję „Settings”. W kolejnym oknie wciśnij niebieski przycisk „Get Started”.
- Zostaniesz przeniesiony do jednego z Facebookowych narzędzi. W pierwszym kroku zostaniesz poinformowany o tym, że Twoje konto na Facebooku zostanie powiązane z WordPressem. Kontynuuj jako profil, a w następnym etapie również kliknij niebieski przycisk „Kontynuuj”. Trzeci krok to wybór piksela, który chcesz zainstalować. Jeśli stworzony piksel jest jedynym, który posiadasz, nie będzie żadnego problemu. Jeżeli masz ich więcej, trzeba zaznaczyć odpowiedni na liście.
- Dwa kolejne etapy to zatwierdzenie ustawień i uprawnień. Ze swojej strony musisz tylko klikać w niebieskie przyciski. Zwróć uwagę na to, aby w przedostatnim kroku przy opcji „Zarządzanie firmą” ustawić suwak na „TAK”. Możesz zobaczyć to na poniższym obrazku.
- Na zakończenie pozostaje już tylko kliknąć niebieski przycisk „Gotowe”. Po zakończeniu całego procesu możesz naturalnie przetestować, czy piksel działa prawidłowo. W tym celu wystarczy wysłać ruch testowy, według wcześniejszych wskazówek.
Podsumowanie
Bez wątpienia warto poświęcić odrobinę czasu na zainstalowanie piksela Facebooka na stronie internetowej. Ten prosty kod HTML sprawi, że zyskasz bezcenną wiedzę na temat Twoich klientów i na jej podstawie będziesz mógł dobrze zoptymalizować swoje kampanie reklamowe.
Gdybyś potrzebował jakiegokolwiek wsparcia w tym zakresie, zapraszam do skorzystania z naszych usług. Zamówienie instalacji pixela facebooka możesz złożyć poprzez formularz kontaktowy na naszej stronie www.inbmarketing.pl.